Vanliga frågor
Vanliga frågor och svar
Lägenheter
Vad händer om jag har tappat bort min nyckel?
En borttappad nyckel innebär en säkerhetsrisk för dig, oss och framtida hyresgäster. Därför måste en försvunnen nyckel alltid anmälas till oss. Det som kommer hända vid fallet av en helt försvunnen nyckel är att du måste betala för att vi ska byta ut och montera ett nytt lås för att hålla ditt hem tryggt.
Hur säger jag upp min lägenhet?
Uppsägningstiden är vanligtvis tre månader enligt hyreslagens bestämmelser. Se aktuell uppsägningstid på ditt hyreskontrakt. Uppsägningstiden räknas från det månadsskiftet som inträder närmast efter att vi mottagit denna uppsägning.
Vid dödsfall får dödsboet inom en månad från dödsfallet säga upp avtalet att upphöra att gälla vid månadsskifte som inträffar tidigast efter en månad från uppsägningen.
Under uppsägningstiden kommer lägenheten att visas för nya intressenter efter överenskommelse med dig som hyresgäst. All förmedlingen av lägenheten samt kontakt med nya intressenter sker via oss som fastighetsägare.
Hur kan jag göra intresseanmälningar för kommande lägenheter?
Kommande lägenheter kommer också att visas upp bland lediga lägenheter under mina sidor, för att man ska kunna göra intresseanmälningar i förtid. För att se lediga lägenheter hos Gruvstaden klicka här.
Kommer jag få återkoppling på min intresseanmälan?
När din intresseanmälning har gjorts kommer webbsidan att bekräfta att den har skickats till oss. När vi väljer ut personer till visning av lägenheten så kommer de utvalda att bli kontaktade, men annars finns det ingen mer återkoppling på ens ansökan.
Får jag hyra ut i andra hand?
Du kan söka tillstånd att få hyra ut din lägenhet i andra hand under en kortare period om du ska:
– Provjobba på annan ort
– Studera på annan ort
– Prova att bo med din särbo.
Får jag ha husdjur?
Ja! Men tänk på att även om vi älskar djur kanske det finns grannar som är allergiska mot djur eller till och med rädda för djur. Det är viktigt att visa hänsyn till grannarna, detta kan generellt genomföras genom att: Alltid plocka upp efter djuren, se till att de inte låter för mycket så att det stör grannarna, hålla hundar kopplade och hålla koll på katterna.
Kom även ihåg att eventuella skador i lägenheten kan du bli ersättningsskyldig för vid utflyttning.
Finns det en bostadskö jag kan sätta mig i?
Hos oss på Gruvstaden finns det tyvärr ingen bostadskö, för mer information om hur vi väljer ansökande se våran uthyrningspolicy.
Har ni något studentboende?
Tyvärr tillhandahåller vi inga studentbostäder. Däremot har vi studenter som bor hos oss i våra lägenheter.
Får jag göra en kopia av nyckeln till min lägenhet?
Vi på Gruvstaden kan skapa en kopia, men du får inte skapa en kopia på egen hand. Detta är för att säkerställa att vi som hyresvärd håller koll på alla nycklar som fungerar in till en lägenhet när de ska lämnas tillbaka och någon ny ska flytta in.
Vad är det för uppsägningstid på min lägenhet?
När du flyttar är din uppsägning tre hela kalendermånader oavsett om du flyttar från Gruvstaden eller om du flyttar inom Gruvstaden. Om utflyttande och inflyttande hyresgäst kommer överens om en tidigare inflyttning tar Gruvstaden ut en administrativ kostnad från den utflyttande hyresgästen. För mer information se våran uthyrningspolicy.
Betalning
Vad gör jag om jag inte har fått min hyresavi?
Om du har tappart bort eller inte har fått din hyresavi så är det enklast att få en ny genom att logga in via mina sidor för att hitta alla dina hyresavier. Annars går det att maila oss på home@gruvstaden eller alternativt ring oss 023-207 77 så hjälper vi dig så snabbt vi kan.
Service och underhåll
Hur anmäler jag ett fel i min lägenhet?
Lättast är att logga in via mina sidor och göra en felanmälan där. Annars kan man även ringa angående felanmälning på vårt ordinarie nummer 023-207 77 (tryck 2) vardagar kl. 7.00-9.00. Akuta problem felanmälas till vår jourtelefon med nummer 023-207 77 (tryck 4). Observera att akuta fel endast är sådant som inte kan vänta till nästkommande vardag.
Vad gör jag om jag blir utelåst?
Vid händelsen att du inte kan ta dig in så kan Gruvstaden låsa upp dörren för en viss avgift. Ring oss på jouren via 023 – 207 77 (tryck 4) så hjälper vi dig så fort vi kan.
Säsong: Sommar
Får jag sätta upp en uppblåsbar pool?
Nej tyvärr, detta är för att vi på Gruvstaden inte kan säkerställa att skador inte sker i poolen eller att någon annan använder den. Som hyresvärd är vi skyldig för eventuella skador som kan ske och därför tillåter vi tyvärr inte användandet av pooler.
Får jag ställa ut en studsmatta?
Nej, detta är för att vi på Gruvstaden inte kan säkerställa att skador inte sker på studsmattan. Som hyresvärd är vi skyldig för eventuella skador som kan ske och därför tillåter vi tyvärr inte användandet av studsmattor.
Får jag grilla på min balkong/altan?
På en balkong så är det endast okej att grilla med en elgrill när restriktionerna anser att det inte är brandfarligt ute. Om du har en altan så är det okej med kolgrillning men se till att röken inte stör grannarna runt omkring dig.
Hur gör jag om det är varmt i lägenheten?
Under sommaren kan det bli väldigt varmt, vi rekommenderar därför att du blockerar solstrålarna med exempelvis persiennen eller gardinen, öppnar ett fönster och sätter på en fläkt inomhus.
Säsong: Vinter
Hur gör jag om det är snö och halt utanför min lägenhet?
Hos Gruvstaden har vi anställda som åker runt och skottar och grusar små gångar till parkeringarna en gång under dagen. Men kom ihåg att din parkering är ditt eget ansvar att skotta och grusa när det är halt ute.
Hur gör jag om det är kallt i lägenheten?
Mät temperaturen inomhus längst en vägg (inte vid en fönster) och är det för kallt så kan du kontakta en av våra vaktmästare.